Monday, January 13, 2014

buta ? atau menutup mata ?


tajuk : Metamorfosis 

publisher : HAS Daiegraphy 

sumber : YouTube 



so , apa maksud metamorfosis ?

hehe sebenarnya , at first aku pun first time dengar . so search punya search , oh rupanya ini :


Metamorphosis is a biological process by which an animal physically develops after birth or hatching, involving a conspicuous and relatively abrupt change in the animal's body structure through cell growth and differentiation


Some insectsamphibiansmolluscscrustaceansCnidarians,echinoderms and tunicates undergo metamorphosis, which is usually accompanied by a change of habitat or behavior.

so actually macam perubahan kitar hidup haiwan macam rama-rama dan katak la , masa kecik lain , bila besar lain pulak bentuk dan cara hidupnya .

kalau nak tahu lebih lanjut klik lah [sini] atau berguru lah dengan cikgu biologi anda ataupun ahli2 biologi yang anda kenal , hihi peace ^^

ok saya harap pada tahap ini anda telah pun tonton video di atas dan sedang cuba menghadam . kalau belum sila-sila . *apsal skema sgt ni?*


******


hmm metamorfosis . true . 

setiap kita pasti ada masa lalu . mungkin masa lalu itu gelap . dan setiap kita berhak untuk ada masa hadapan , pastinya lebih cerah , pastinya ke arah kebenaran yg bersinar cerlang .

dan untuk sampai ke tahap itu , manusia kena lah lalui proses 'metamorfosis' ni . proses yang gradual atau sedikit demi sedikit . macam a little a day but everyday lah . untuk diri kita yang lebih baik .

metamorfosis yang mengubah ulat beluncas yang biasa menjadi rama-rama yang cantiknya subhanallah luar biasa .

'metamorfosis' yang mengubah manusia biasa , menjadi luar biasa .

'metamorfosis' yang mengubah manusia yang di'set'kan mengikut norma masyarakat yang kebanyakannya 'buta' , celik semula .

celik . dengan dengan both mata fizikal dan 'mata' hati .

cakna dengan perkara keliling , kisah dengan apa yang lebih penting .


*****


tapi pastinya kena ada 'spark' atau 'catalyst' yang membuatkan kita terasa bertanggungjawab untuk jalani proses ni . mcm watak pemuda with jubah putih dlm video ni . 

dan pastinya proses tu perlukan kita memikirkan kembali tentang masa lalu kita . hmm atau bahasa lainnya , muhasabah orang kata . 


*****


mata itu tak buka , cuma tertutup sikit je .

sudah-sudah lah tu mem'buta' . *by all the meanings of the word*

bangunlah , buka lah mata . 








No comments:

Post a Comment